November 01, 2011

COOKIES, HUJAN DAN MUSIM ORANG KAWIN


Hello olls..

2-3 menjak nih asek hujan je kan? kalo sesapa yang ada plan buat keja kawin time2 camnih harus lah kecik besau kecik besau je hati... berdebau2 je rasa takut time sanding hujan hebat, takut tetamu tak datang, takut nasi mentah,... macam2 lah...


Semalam ada customer datang order cake utk wedding. Lepak2 umah aku sambil sembang2 pasal majlis dia. Kesian betul dengar citer dia kena tipu dengan pak handam vapok lahanet. Dah la rembat duit kastemer, tup2 lagi sebulan orang tu nak kawin dia pun bungkus kedai, lari ntah ke mana. Pastu terjumpa mak handam lahabau pulak.... belum confirm + fitting baju, tak sampai 24 jam pun bagi deposit, pengantin nak kensel sebab tak puas hati dengan servis dia, dia boleh mengamuk maki2 kastemer & taknak return duit kastemer balik. Aiyooo!!! agak2 la kak oii kalau nak meniaga. Dah la cas sampai RM3.5k, tapi baju pengantin dia zaman mak aku kawin punya fesyen (ada ke fesyen baju pengantin dah le tak kelasss... main lambak2 atas lantai tak bersusun, siap kuning2 asai bagai), dengan kasut matching takde, tudung matching takde, sume pengantin kena sediakan sendiri... siap paksa lagi tu kastemer ambik laki dia jadi wedding photog. Bongoks sangat!! Apa punya papa kedana la buat bisnes tak bagus tapi ada hati caras duit riban2.. Makan duit haram kak oihh!!! Pastu dia siap msg pengantin tu, "kalau taknak ambik servis mak andam takpe, tapi awak kena pegi kensel kameramen awak sekarang pastu ambik laki saya jadi kameraman awak. Duit deposit tu, kira deposit utk photografi" Ehhh berape punya musibat la ini orang!!
Hati2 ya adik2 pengantin!! jangan sampai terkena orang2 jahat yang mengambil kesempatan terhadap orang lain.

Kesian jugak aku kastemer aku tu... Nasib baik la diorang (bakal bride & groom) nih sepasangan yang tabah. Azat suh diaorang report polis je... Tapi aku fikir2 balik, betul gak apa yg adik tu cakap..Dia kata "saya bukan taknak buat report kak... tapi kitorang nih nak kawin... takut jugak kalo kita buat report diorang sakit hati, pastu nanti buat benda yang bukan2... taknak la majlis rosak... apa2 hal settle kan majlis dulu... kemudian baru ambik tindakan..."

Hmm! betul! Pasal kawin mawin nih memang kena jaga habis.... Sume pantang larang kena la ikut... walaupun ada yang kadang2 kita fikir "ntah hape2 punya pantang derr!", as long as tak melanggar hukum syarak dan merbahaya pada diri sendiri dan orang ramai, korang ikut haje lahhh...


Baiklah... membebel panjang pula.. hari nih aku berkongsi resepi Fruity Choc Chips Cookies. Ok, itu nama gedik.. nama betul resepi nih, Biskut Coklat Cips Berblekkarent Kelakar
(-_-;) *fine, memang keji namanya tapi rasanya sedap!*

Resepi :

1 cawan butter
1 cawan brown sugar
1/2 cawan gula kastor
1 cawan tepung jagung/kastad
2 cawan tepung gandum
2 sudu dark cocoa
1 biji telur
1 sudu esen vanilla
1 cawan coklat chips
1 cawan badam cincang
1/2 cawan blackcurrant (kismis hitam pun boleh je!)

Cara :

Pukul butter, gula, telur, koko, esen. Masuk tepung jagung, kacau lagi. Last masuk tepung gandum dan uli sesedap rasa. Last masukkan coklat chips, badam, blekkaren. Gaul rata (uli tangan sudeh!). Letak sesudu2 atas dulang & bakar pada suhu 180deg selama 15~20mins. Lepas masak sejukkan dan ngap! sangat rangup & rapuh. Best!!

p/s : adunan dia adalah lembut dan melekat2 di tangan. tak macam biskut makcik2 zaman dulu yakni tepung kena bersih dan tak melekat dia tangan & mangkuk. Dont worry, biskut nih tak lembik, dia kena angin (lepas bakar) otomatik dia mengeras & rangup..



situasi dalam mangkuk pengadunan


situasi dalam kebuk pembakaran



situasi semasa proses penyejukan

situasi sedia di baham!

makan sambil tengok masterchef malaysia. Neskepe O Azat punya, Nescafe ipo white coffee aku punya. Mabeles! bye!!



nota kaki : 2-3 hari sebelum aku kawin adalah hujan. Time majlis aku, bangun pagi2 mak aku terus campak baju tido aku atas bumbung. halau hujan katanye. hahahahaii!~ macam bomoh hujan daaa makcik zemah tu! Tapi, Alhamdulillah majlis aku berlangsung dengan suasana harmoni, cerah berangin dan aman damai tanpa sebarang rusuhan. Amin ya Allah.
(^_^)







No comments: