October 22, 2004

JPJ Driving Test

Hari ini, 22 Oktober 2004. pagi2 lagi Pak Mi dah terpacak depan rumah aku..btul katanya 6 pagi sampai depan rumah aku. Siap pesan jangan tidur lagi lepas sahur. Tau kenapa? Hari nih aku menjalani ujian penilaian JPJ Muar. Hebatkan? Tinggal kat Melaka tapi belajar kereta kat Johor. Macam jauh aje bunyinya..padahal ½ jam je dari rumah aku. Aku sampai je kat Institut Maharani lebih kurang jam 6.30pagi.. Mak datuk!! Tak sangka aku..orang beratur punyalah panjang!! Aku beratur dah jadi orang ke 58. Diorang nih tidur kat sini apa??!! Pakcik yang depan aku nih siap cakap, “kalau tau macam nih saya sahur kat sini subuh tadi…” hehee…
Tunggu punya lama, jam 8 baru kaunter bukak..sorang2 pegawai JPJ datang. Aku tak pernah tgk pegawai JPJ..smart juga uniform diorang (mata keranjang aku mula bersinar-sinar bila terpandangnya beberapa orang pegawai kacak..hehei!!). Nampak gagah perkasa aje. Hoho!!
Lepas tu sorang2 dipanggil oleh org JPJ utk buat road test. Lebih kurang 10 biji kereta skali jalan. Aku tgk list nombor aku dapat kereta no. 15(diorang bagi kita pakai baju bip macam team netball tu). . Oh!!dapat tester yg kacak tadi rupanya..kuang!!kuang!kuang!!
Sementara tunggu turn, aku lepak dengan 2 org student Pak Mi. Diorang dah ambik 3 kali. Tapi diorang dah lepas buat set parking. Cuma buat road test aje lah..satu-satu kereta yang buat test dah balik institute semula.. dalam 10 kereta yg balik tu, 4 aje yang dipandu balik oleh student yg ditest. Yang lain dipandu balik oleh pegawai JPJ. Aku tanya kat si Manja, kenapa camtu? Manja kata kalau camtu maknanya fail la tu…Gulp!! Aku dok perati kereta no.15..dah 6 orang yg dia test cuma 1 orang aje yg berjaya bawak kereta tu balik kat Institut. Yang lain sume mamat tu drive. Pendekata dialah killer tester hari nih. Patutlah orang lain baru uji 3 orang, dia dah selesai 6 orang…ada skali tu, baru jalan 15cm dah tersenggut2..mati enjin, terlebih garisan putih terus kena turun kat situ jugak..saiko btul kan? Mm…baru aku perasan yang mamat JPJ no.15 nih macam somebody. Tak silap aku mukanya macam ala2 Badrul Muhayat tapi versi muka garang dan serius gile..langsung tak reti senyum..tapi rendah aje orangnya…
Kejap aje dah sampai turn aku..budak yang sebelum aku dah berjaya bawa balik sendiri kereta depan institut.. lulus le gamaknya tu! Aku terasa yakin la sikit..lepas tu nombor aku dipanggil.
Masuk je kereta aku buat terus apa2 yang patut..then terus gerak. Cam biasa la. Sebenarnya road aku biasa bawak dan kurang nervouse…yang aku cemas sebenarnya masa buat bukit nanti. Baru aku teringat yg mamat nih tak bagitau lagi nak ikut jalan mana. Aku tanya dia, “eh encik, nak ikut jalan mana ya?” dia cakap “jalan 2!”
Kalau jalan 2 tu maknanya jalan terus sampai trafik light Jln Hj Abdullah..kalau jalan 1, ikut trafik light Jln Sg.Terap. Elok sampai trafik light simpang ke Sg Terap (Jln 1) tu tetiba mamat nih boleh jerit kat aku, “eh, sini jalan 2!! Masuk sini!!! Masuk sini!!!”
Gila ke apa mamat nih? Mengelupur aku trus belok kanan masuk jalan yg dia cakap tu (tanpa bagi signal!) pastu siap dia boleh sound aku, "signal awak rosak ke?”
Aku sound dia balik, “encik cakap jalan 2, tapi ini kan jalan 1?”
Aku pun rasa nak marah aje…dah la bagi arahan salah..nasib baik kau hensem, kalau tak rasa nak ketuk aje kepala si pendek nih… Sebenarnya aku rasa dia pun silap cakap tu..semua orang tahu jalan Sg.Terap tu jalan 1..tu nak kaver malu la tu terus dia cakap “Ini jalan dua lah nih..” malas aku nak cakap dengan dia..terus aku drive macam biasa.. no wonder la ramai orang yg test dengan dia semua fail. Mesti kes dia sergah budak2 nih macam yg aku kena tadi…yang mana jenis panic sure lah termati enjin tetengah trafik light tu… sewel btul!
Memandangkan aku drive pun secara clean and clear dan confident, so dalam 1 km terakhir tu baru lah mamat nih sembang2 dengan aku.. kalau tak, muka dia muncung aje..hmm..orait jugak orangnya..dia tanya aku kerja mana, studi mana, macam2 la dia sembang merepek2…aku layan ajelah..kang tak layan dia tak bagi lulus naya pulak… last2 aku sound dia “encik nih ok jugak ya, saya ingatkan sombong sangat tadi”
Hawa mulur celupaarrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr!!!! Cemanalah boleh terlepas cakap!?? Dia sengih aje. At last sampai juga aku depan institute tempat budak2 lain berkumpul tunggu giliran..mesti diorang jeles sebab aku berjaya bawak balik mamat nih balik ke institute..hohoho!!! Alhamdulillah dia bagi aku lulus…lepas sign itu ini aku terus cakap terima kasih kat dia (oh!namanya Safarrizal bin Mahamud)..then keluar dengan penuh senyum simpul menuju ke kerusi panjang tu kat member2 aku duduk. Aku nampak sorang girl India yang ditest lepas aku. Tak sampai 1 minit aku tgk mamat Safarrizal tu dah bawak girl tu balik..Ayo!! nih mesti kes mati enjin kat trafik light or kena sergah macam aku tadi..
Tak lama lepas tu aku dipanggil untuk test parking, 3 point dan bukit. Ini kira satu set lah, satu fail semua fail..sebenarnya debaran masa buat road tadi sikit aje, kira dalam 5% aje…berbanding buat bukit, debarannya umpama hati seorang lelaki yang menunggu kelahiran anak pertama. Jangan kata jantung, kaki, lutut, tangan sume shaking. Sampai giliran aku, aku terus buat parking…cam biasala..pastu aku buat 3 point (ala-ala u-turn tu)..then baru bukit…sebenarnya aku dah biasa buat parking + 3 point tu..so confident aje lah…tapi tiba tang bukit nih aku suspen sikit laa…elok aje lepas buat 3 point, terus nak naik bukit… mula2 naik, tayar kereta tak jejak line.. dia suruh turun balik.. buat semula.. tetiba musibat mana datang ntah, rupanya budak test lori pun sama buat kat situ jugak. Yang hampehnya, masa orang lain buat takde pulak budak test lori, tang turn aku berderet nak buat test lori. Siut aje! Sampai terbang baju bip aku yang sangkut kat pintu kereta sebab angin lori tu…dah la aku seram nak naik bukit, ada pulak lori kat sebelah..bertambah2 seram lah aku dibuatnya! Naik kali kedua pun tak jejak line…bedebah btullah!!! Elok2 dah clear semua, ujian yang last pulak boleh fail!! Longkang btul lah! So, minggu depan aku akan kembali lagi ke sini untuk buat set test parking. Nasib baik road dah settle…
Frust jugak lah sebab benda remeh macam tu pun buat aku terpaksa datang sini semula minggu depan semata2 nak buat bukit tu aje…tapi bila fikir2 balik, hmm bagus juga sebab boleh cuci mata tgk mamat tadi. Hahaha!! So, to be continue next week…..

No comments: