July 28, 2011

babai lah Caramel Popkorn GSC!




Kalo sebut popkorn mesti teringat2 je kat popkorn karamel yg jual kat wayang2 tu kan...? Padahal pasau malam belambak je orang jual popkorn. Tapi aku tak gemau sangat la yang kat pasau malam tu sebabnya terlalu kuat bersolek. Bermacam2 warna segala. Tak lalu aku weh!


Aku suka popkorn karamel sbb rasa yg masin manis tu sedap sangat kat tekak keranjang aku ni.

Tapi sebab aku jarang yaamatz menonton wayang so, jarang2 la dapat makan.


Semalam pegi kedai supplier tetiba nampak jagung kering. Sepeket Rm1.50 aje. Aku pun sambar sepeket. Balik rumah, terus gugel resepi popkorn karamel.


Senang je noks.. Ok, nah resepi ;-


1/2 cawan jagung kering

1/2 cawan gula kastor

1/2 cawan gula perang (brown sugar)

1/2 cawan margerin

1/2 cawan minyak masak


cara :


Panaskan minyak masak dalam periuk yg bertutup. Pastu kecikkan api dan masukkan jagung kering. Cepat2 lah kau tutup itu periuk. Dalam beberapa saat akan kedengaran bunyik letupan pop-pop-pop. Aku rasa ini lah resepi paling kecoh kat dapur! (-_-;)

Lepas beberapa ketika mereka pun senyap dan tutup api.


karamel :


panaskan kuali, tuang gula dan magerin. biarkan cair sampai gelegak, tutup api. cepat2 masukkan dalam periuk berisi popkorn dan gaul rata.


SIAPPP!!


Ok malam nih boleh makan sambil tengok bola Harimau Malaya vs Singa! (^_^)


bye!



No comments: