August 11, 2004

ULASAN FILEM 30 HARI MENCARI CINTA


30 HARI MENCARI CINTA

"Mengisahkan 3 orang gadis yang bersahabat tinggal dalam satu rumah, Keke, Gwen dan Olin. Hidup mereka selalu diisi dengan keceriaan dan canda tawa. Sampai suatu hari setelah mereka menonton VCD cinta-cintaan yang sangat menyentuh, mereka baru tersadar bahwa sudah berbulan-bulan mereka hidup tanpa "makhluk" yang bernama cowok atau pacar! Cowok yang terdekat dengan mereka selama ini hanya Bono, tetangga mereka yang keren banget tapi 'ancur' dan cara berpikirnya ngak jelas. Akhirnya mereka sepakat untuk berburu makhluk bernama cowok.
Tapi hal itu tak semudah yang mereka bayangkan sebelumnya, banyak sekali tipe cowok yang mereka temukan, dari yang mirip bintang F4, manicac sex hingga anak band metal yang pemabuk dan bau badannya."


-hehehe...malasnya nak membuat sinopsis sendiri..sinopsis filem ini saya copy bulat2 dari belakang cover vcd cetak rompak yang saya beli. Maaf! Saya hanya beli vcd asli filem/ drama keluaran karyawan Malaysia sahaja. Walaupun kadang kala terasa menyesal dan tidak berbaloi mengeluarkan duit untuk membeli vcd original sedangkan filem yang ditonton itu langsung tidak menarik. Tak mengapalah! Demi 'filem kita, wajah kita'.


30HMC merupakan sebuah filem komedi remaja dari Indonesia. Jalan ceritanya ringkas sahaja tetapi diolah dengan baik sehingga menjadi agak menarik dan happening. Menonton filem ini tak ubah seperti kita menonton filem komedi remaja barat kerana kehidupan sosial dalam 30HMC kurang menonjolkan imej Indonesia. Ala-ala tengok filem barat tapi dialih bahasa kepada bahasa Indonesia la.
Setiap plot disusun secara mendatar dan tiada turun naik dalam perjalanan filem tersebut. Saya percaya anda tidak akan ada perasaan berdebar-debar atau tidak sabar menanti penghujung cerita. 30HMC juga lebih bersifat komik. Ianya terlalu mudah.

Menonton filem ini membuat saya terfikir betapa beruntungnya karyawan dan penggiat seni di Indonesia berbanding di Malaysia ini. Di sana, mereka sangat bebas berkarya. Mereka tidak perlu risau akan sekatan dan bantahan daripada badan-badan tertentu, tidak perlu gusar akan pandangan masyarakat dan tidak perlu takut untuk melahirkan idea-idea mereka.

Andai kata 30HMC merupakan sebuah filem keluaran Malaysia, saya yakin ada banyak scene2 yang akan ditapis dan dipotong. Terutamanya pada babak dimana budak2 pompuan tu bercakap mengenai lelaki idaman mereka kepada si Bono. Dalam setiap scene ditunjukkan Bono berada dimana sahaja termasuk di bilik tidur (memakai mask dan baring sebelah si Olin) malah menemani si Gwen berbicara sampai ke dalam tandas! Memang nampak cute dan selamba pada aksi si Bono, tapi kalau difikirkan watak itu memang tak akan dan tak boleh dilakonkan langsung dalam filem melayu Malaysia. Betul kan? Tak percaya, cubalah buat dan tunggu sajalah komen dan bantahan2 dari orang itu, orang ini..

Jika bertanya pendapat saya mengenai filem remaja Indonesia, saya memilih Ada Apa Dengan Cinta sebagai filem terbaik setakat ini. Sampai sekarang saya masih tak pernah jemu menontonnya berulang kali. Apapun, tontonlah sendiri untuk mengetahui kehebatan filem ini.

Rating: 8/10

5 comments:

Anonymous said...

wah..wah...wah...sungguh hebat ulasan anda cik awe dondang deng dang...

mahhass said...

wahh.. bagus sekali reviewnya dong :) teruskan ya!

PertMuffin said...

makasih..makasih..! hebat dan bagus aje? kuih-kuih takde?

mahhass said...

errr.. biskut boleh? :)

Anonymous said...

Sebab kita negara Islam.