July 01, 2005

Baju Hamil dan 2 Orang Ganjil...

Hari nih genap seminggu aku mengenakan uniform ibu hamil ke ofis....start dari hari pertama aku pakai, sampai lah sekarang macam2 reaksi yang aku terima baik dari makcik cleaner, budak2 operator, budak2 technician, officemate aku dan sampailah ke big boss aku..hehehe..lawak btul...masing2 macam tak percaya aje yang aku sekarang bakal menjadi seorang ibu..hmm..sebenarnya aku sendiri pun macam tak percaya je mula2 dulu..apapun, aku happy sangat...suspen pun ada jugak sebenarnya... :)
Masa 1st time aku pakai uniform ibu hamil tu (budak2 operator indon panggil ini BAJU KIPAS), macam2 la diorang sakat aku.. ada yg cakap "belum raya lagi dah pakai baju cantik.." (cantik ke? aku rasa macam baju bubu tangkap ikan aje..) ada jugak cakap cakap "hai Wa, boleh pinjam baju?" (bergurau apa!?? adakah lelaki pun boleh hamil?? lain lah kalau perut kau macam adflin shauki!! koff!!) dan macam2 lagilah yg aku dah lupa diorang cakap apa.. Tapi yang pasti perubahan besar yang aku nampak sejak aku mengenakan baju kipas nih, ramai staff department lain yang sudah mulai beramah mesra dan senyum dengan aku..ye lah, aku nih kira baru la jugak kerja sini, tak sampai setahun pun lagi..mestilah tak ramai yang kenal.. ikutkan department aku berapa kerat aje yg ada...tapi sekarang, kalau selisih jalan dengan sesiapa sahaja, mesti diorang akan tegur atau sekurang2nya senyum kat aku.. mungkin ini rezeki baby aku..semoga bila dia besar nanti, dia akan dihormati dan disayangi oleh semua orang...amin...
Minggu lepas aku balik JB.. hmm..dah lama btul aku tak balik jb..dekat 2 bulan rasanya..mak mertua aku yang tak bagi aku travel jauh2..ikutkan aku tak kisah pun...memandangkan kakak ipar aku pindah rumah kat Taman Pulai Perdana, JB..dan dah lama aku tak jumpa mertua aku, maka aku pun ambik keputusan utk balik jb jumaat lepas....kebetulan hubby aku kerja sabtu..kalau dia balik melaka skalipun, petang sabtu baru sampai then hari ahad dah nak kena balik jb balik..mesti penat tak hingat punya!!
So hari jumaat tu aku amek cuti half day..mula2 plan, aku nak naik bas pukul 3..sampai je melaka sentral, hampeh..bas paling awal pun pukul 4 petang..terpaksa laa aku melepak kejap kat situ sementara tunggu bas Jebat ke JB tu datang..hmm..bas tu gerak punyalah lambat..ntah apa2 ntah yg dia tunggu..bosan btul aku..dalam bas tu aku duduk sebelah lelaki india..umur dalam 20 lebih kot...macam budak hik hok (hip hop) aje aku tengok..skali pandang macam rappers pun ada....aii...tak kuasa!! yg buat aku slalu terkejut2 duduk sebelah dia tu sbb ringtone henfon dia lah! Kejap bunyik macam baby menangis, kejap kang bunyi macam orang ketawa, yang tak tahan skali, bunyi orang letup-letupkan jari.. keletap, keletup bunyik dia..banyak2 kali pulak tu...tension btul aku..rasa nak ketawa pun ada...tapi kang aku ketawa dia cakap aku gile pulak...
hmm..sampai jb dalam pukul 7 lebih..pegi makan kejap pastu terus singgah carrefore beli barang2 nak masak breakfast esok..dalam kul 9 lebih balik umah mertua aku..mandi manda, salin2, gedebak gedebuk, lepas sume settle, aku pun join diorang tgk tv..sembang2 pastu tgk diari af3. Rupa2nya diorang kat rumah nih sume hantu af3..
Pagi sabtu tu, macam biasa, tolong mertua aku sikit2 pastu sembang2 lagi..pukul 4 petang aku ada temujanji dengan maini dan nora...kul 1 lebih hubby aku balik, pastu kitorang makan2 dan sempat membuta kejap...aku rasa pening kepala sejak bangun pagi tadi..mungkin sebab tido tak cukup..tido lewat, kat pukul 1 lebih, pastu kul 7 dah bangun..kepala rasa panas dan pening..macam nak meletup pun ada..
dalam kul 3 lebih aku bangun dan siap2 sbb nak ambil Neil dulu sebelum jumpa Maini dan Nora kat angsana..
Serius cakap laa..sepanjang perjalanan dari johor jaya ke angsana, jb tu..kepala aku tak henti2 berdenyut... nak tido pun tak boleh sebab jalan jammed pastu panas pulak..pasang aircond pun masih terasa bahangnya.. lagiiiiii la aku pening... sampaikan Neil sembang dengan hubby aku pun aku malas nak layan..last2 hubby aku cakap "eleeh, karang jumpa Maini tu mesti hilang la sakit kepala tu..orang pompuan kalau dah jumpa sakit pun tak rasa....." dia cakap sambil jeling2 aku...aku diam je laa..tak larat nak menjawab sbb kepala aku dah bertambah biul..aku mencebik bibir je sebagai tanda protes...
Dalam pukul 4.30 baru aku sampai angsana...maini dan nora dah tunggu kat McD..aku yg cadangkan sbb aku teringin sangat nak makan kentang goreng dengan big Mac..eehhhehehe.. aku sampai je depan McD nampak nona, terus aku menonong pgi kat dia dan tinggalkan hubby aku dgn Neil kat belakang... hihihi!!
apa lagi, kalau aku dah jumpa dedua budak tak siuman tu, mmg tak hingat dunia laa..ada je benda yg aku nak cakap..semua perkataan dalam otak aku macam berlumba2 je nak keluar..mmg kecoh... aku banyak bergossip dengan nora aje....., maini?? huh!! dia langsung tak dapat bercakap sebab asyik gelak aje.. (memang merungsingkan orang)
Sebenarnya aku macam tak selesa bila hubby aku ada kat sebelah aku saat aku bergossip..hihihi... last2 Neil cakap dia nak kluar isap rokok kejap..Yess lah! terus aje aku suh hubby aku pgi temankan Neil..heheheh..hubby aku sempat cakap "dah baik ke pening tu?? laju je cakap..." heheheeh..

Lepas makan2 dan ketawa2 dengan kedua2 makhluk aneh tu, aku pun teman diorang pegi beli barang2 dapur..Macam2 makanan diorang beli..perut je nampak kecik, tapi macam ada banyak kantung makanan didalamnya.. (-_-;)
Nora baru dapat gaji..yang paling bes sekali dia belikan aku coklat Kit Kat 3 bar dengan waffer music hazel munchy's... Ai..terharu sungguh aku..dan sebagai balasan, aku cuma bagi dia sebiji limau manis tempatan yang aku memang bawak dalam beg setiap kali nak kemana2..biasanya aku bawak 2 biji, tapi on the way tadi aku dah belasah sebijik..so, tinggal satu je la..
dalam pukul 6 lebih, diorang pun pakat nak balik..aku, hubby aku dan Neill pun balik la ke johor jaya semula..
Mlm, macam biasa, layan af3 pastu aku pun pengsan sbb keletihan...ZzzZZzzzZzzz...
jumpa lagi!

No comments: