July 04, 2005

Realiti TV



Hmmm..hari nih aku nak jadi ala-ala penulis pojok gitu...tengok tajuk blog pun korang dah tau... semuanya gara-gara program realiti tv yang hangat menyerang stesyen2 tv baik swasta mahupun stesyen tv RTM.. kalau nak diikutkan aku memang tak amek port sangat sapa yang masuk, sapa yang nyanyi, lagu apa yang dia bawak..tapi yang penting, bagi aku kalo dah masuk program2 yang berbentuk pertandingan macam tu, harusssss la mesti kena ada bakat dan ada suara yang baik..kalau setakat nyanyi tapi suara aku lagi sedap, ada lah lebih baik kita sama2 tak payah masuk dan jadi penonton je depan tv..hohoho!!
Mula2 sekali aku nak ulas pasal;

Bintang RTM (RTM 2)
Bagi aku, kalau nak diikutkan sejarah2 lampau bagi pertandingan nyanyian nih, Bintang RTM lah yang paling banyak menghasilkan penyanyi2 yang betul2 "bintang" macam Sudir, Jamal, Siti dll...kalau tak masuk bintang RTM sekalipun, apa2 pertandingan nyanyian anjuran RTM yang lain pun masih mampu menjadikan seseorang itu penyanyi yang bergelar "bintang" macam Dayang, Sarah dan Misha (sekadar menyebut beberapa nama yang aku kenal aje lah)
Tapi, sejak 2 tahun kebelakangan ini, macam dah takde sinar pada bintang2 yang dinobatkan sebagai bintang RTM..Buktinya, kemana hilangnya juara bintang RTM tahun lepas (si Rina Azhar tu..) Ntah cemana la dia boleh terpilih untuk jadi johan tahun lepas..pakej memang kurang lah..(koff!! koff!!), suara pulak, setakat boleh bawak 1-2 jenis lagu aje. Senang cakap mmg tak versatile laa...Bintang RTM tahun nih?? hoh!! langsung tak menarik perhatian mata keranjang aku nih..ntah apa2 ntah...pengkritik mingguan pun kadang2 bagi ulasan tak berapa bernas dan nampak macam over kalau suka/tak suka seseorang peserta tu..
aku rasa RTM nak sangat pilih rupa (takde lah lawa sangat pun), sampaikan orang yang suaranya ntah apa2 dipilih untuk ke final.. Kesimpulannya, aku terus tukar channel masa final bintang RTM 2005 tu berlangsung..Tengok Titanic lagi baguss!!

Audition (NTV7)
Aku memang tak berapa follow rancangan nih 100%..kalau nak ikut dari barisan juri-juri profesional rancangan nih, sumenye yang top2 dan kelass2 belaka..murid2nya pulak, walaupun pada peringkat awal nampak macam "tuttttt" tapi at least ada peningkatan setiap minggu dan hasilnya, Razali muncul sebagai pemenang musim ke 2 mengikuti jejak Tria sbg pemenang musim pertama dulu... Tapi, yang kesian nye, langsung takde apa2 kesinambungan dari gelaran juara yang mereka sandang tu.. Tria? Balik2 jadi penyanyi jemputan mingguan pembukaan bintang RTM 2005..balik2 lagu yang sama, dengan tarian ala2 Olive bini Popeye.. Nasib Razali? setakat nih, jadi bahan perencah dalam Majalah Mangga aje la dik non oiii...!! No song, no movie! Very the tak sesuwaiii...

Mentor (TV3)
Banyak2 realiti tv, mentor nih ada sikit kelainan sebab dia gabungkan "budak baru belajar" dengan "penyanyi senior" dalam satu persembahan.. Ok lah, boleh tengok sapa yang lagi mantap..masing2 ada sifu mereka sendiri...
Aku follow rancangan nih sebab mak dengan adik2 aku memang minat gile rancangan nih awal2 dulu.. sumenya gara2 fahmi, adik azlee senario tu..dia takde la hensem sangat..tapi muka dia selalu tersenyum dan manis aje..
Dalam mentor tu, yang aku rasa betul2 ok dan boleh nyanyi, Alyn, Biella, Fahmi, Dewi dan Pieja. Yanie dengan Nabil takat okeyyy laa..takat "ada suara" aje laa..
yang aku paling tak boleh terima sekali FO'3 tu...aku btul2 tak faham cemana laa diorang boleh dapat masuk final. Padahal 6 hari sebelum result tu, Fahmi dah leading dengan 76%, dan FO'3 cuma dapat 24% je..btul2 aku tak faham..dalam masa satu hari aje, vote FO3 boleh melonjak sampaikan fahmi cuma dapat 16% aje.. gila ke apa??? aku tak kisah kalau fahmi kalah dengan orang lain..sebab diorang memang boleh nyanyi...Tapi, FO3???? Hellooo???? Nana tu suara pun takde...harapkan muka aje cantik..(dan, off course la anak bekas menteri kan?) yang lagi 2 ekor tu pulak, kehulu kehilir atas stage, nyanyi sambil pegang 'anu' (style hip hop le konon...) Sungguh memualkan... hhmmm...Ntah2 vote diri sendiri (menjeling)..buktinya, masa diorang perform last semalam, kebanyakkan penonton sume macam terpinga2 dan tak bagi respon sebagaimana respon masa protege2 lain perform..ada takde pun, budak2 yang dok depan stage pegang tangan kertas tu melambai2 apabila disuruh oleh kameraman.. heii tv3!! orang2 macam nih ke yang nak bawak masuk pertandingan?? tak kelesss langsungg, okeyy!!?? Aku boleh gerenti la, kalau suruh FO3 nih ujibakat untuk Malaysian Idol, jangan kata top 100, baru bukak mulut nyanyi 2 baris, Paul Moss atau Roslan Aziz dah suruh stop..silap2 kene halau...So, untuk malam final Mentor nanti, protege yg bertanding ialah Yanie, Pieja, Nabil dan F(**k)O'3..dalam ramalan aku, yang betul2 akan bertanding nanti ialah Yanie, Pieja dan Nabil aje laa.. 3 ekor mak+pak lawak tu, jadi badut aje kat atas pentas...Pieja mungkin boleh menang ..sebab semalam aku tengok, Yanie tu bukannya menyanyi tapi menjerit... nampak over confident sangat lah kak nam oii...

Malaysian Idol (Chanel 8)
Kalau nak cari penyanyi yang betul2 boleh menyanyii, kat sini lah...pemilihan peserta bukan main hentam keromo aje..semuanya dipilih secara berperingkat2 dan adil...Ini aje lah setakat nih yang buat aku betul2 puas hati dan tak sakit hati...
Semalam lepas sakit2 hati tengok result mentor, at least terubat sikit bila tengok result M'sia Idol... Macam yang aku jangkakan Faizull, Atilia dan Xerra akan mara ke peringkat seterusnya..Memang betul2 dlm jangkaan aku..Aku memang dah target si Atilia (aku tak minat dia langsung tapi suara dia sungguh powerfull walaupun Pol Mos cakap takde orang akan beli album dia base on muka dia..eii!! tak sesuwaii mulut si pol mos tu..mulut takde insuren) dan Faizull (rok kampung berseluar ketat..kih kih kih!!!)..sorang lagi, aku pilih antara Xerra ataupun sapa ke nama budak laki yang gemuk tu..tapi suara sedap..keputusannya, Xerra the red hair yang dapat..ok laa tu.. Memang bijak pengundi2 sms M'sian Idol.. Orang-orang yang dipilih tu memang layak..Memandangkan M'sian Idol musim kedua baru masuk workshop yang pertama, maka aku masih tak dapat menjangkakan sapa2 yang akan menjadi the next Jaclynn Victor.

Akademi Fantasia 3 (Astro)
Terus terang aku cakap, untuk AF musim pertama dan kedua dulu, inilah realtiti TV yang paling aku tak minat dan tak amek port langsung. Pertama, sebab rumah aku takde astro (adik2 aku ada yang amek STPM dan UPSR..TV pun kene sekat) kedua, sebab ada Kudsia Kahar..Aku, Najwa dengan Teh memang tak boleh masuk langsung la dengan makcik Kudsia tu..ntah apa2 ntah...dan yang ketiga, ada sekali aku tengok siaran ulangan Diari AF1 kat NTV7 dulu, bila dengar aje budak2 AF1 nyanyi, aku tetiba je rasa nak menangis sbb suara mereka sungguh sumbang dan hodoh terutama suara Atie, Nana dan hampir semua lah..lebih buruk dari nyanyian Najwa dan Teh (hihihi!!) Tak dinafikan ada jugak sorang dua yang ok macam Rosma dan Khai (minta maaf, aku tak berkenan betul suara Vince)..tapi, blum apa2 lagi Rosma dah out..AF2 pun sama..mereka lebih sibuk digembar gemburkan dengan cerita cinte berbanding dengan cerita pasal bakat..longkang betul!! Tak tau la berapa lama budak2 AF nih boleh bertahan dalam industri muzik.. Bila masuk je budak2 AF baru, budak2 AF lama akan tenggelam..(alaa..korang mesti dah banyak baca ulasan macam nih dalam sokkabar..malas aku nak mengulas lagi..) Hmm..mengenai AF3 nih, belum apa2 lagi Malaysia nih dah dilanda TsuMawi..hihih..mula2 aku tak faham apa tu tsumawi..start 2 minggu lepaslah masa aku balik Jb.. kan aku dah cakap, orang2 kat rumah mertua aku tu sume hantu AF..dari pak mertua aku, mak mertua aku..sampailah ke adik beradik, cucu cicit dan segala bagai sedara maranya sume hantu AF..tapi takat sorak kat rumah aje lah..takde pulak aku tengok diorang dok sms vote student2 tu..aku sempat la layan konsert mingguan ke 4 AF3..Masa tu la aku kenal budak2nye..hmm..terkejut gak aku..sebab aku tengok ramai yang berbakat dan boleh nyanyi...jauh bezanya dengan budak2 yang masuk bintang RTM 2005...budak2 AF3 kali nih jauh lebih baik (off course la jauh lebih baik dari AF1/2) Barulah aku tau apa tu Tsumawi, lepas tengok budak Mawi yang digembar gemburkan orang tu perform last sekali..memang world lah! Hahahahaha!!! Tapi sayang jugak, malam konsert ke 4 yang aku tengok tu, Idayu dah terkeluar sedangkan aku rasa dia ada suara yang best..

Hmm, kesan dari TsuMawi dan keterujaannya lah yang menyebabkan aku terus pegi daftar Astro balik kerja hari Isnin minggu lepas..hehehehe...tapi aku cuma amek mini pakej aje..aku pun bukan jenis yang tengok tv sangat..
Lagipun aku kesian gak kat hubby aku, setiap kali dia balik melaka hari sabtu, lepas je pukul 11.30 malam dia mesti akan call mak dia (atau mak dia call dia) untuk bagitau result AF3..Memandangkan aku dah tak balik Jb lagi lepas nih (sementara waktu nih je laaa), dan hubby aku akan balik Melaka tiap2 minggu, so aku rasa bagi menghargai pengorbanan dia, aku langgan Astro supaya dia boleh tengok AF3 setiap kali dia balik sini..hehehhee...

Budak pompuan yang jual astro tu cakap, kalau mini pakej, dalam tempoh 3 hari je dah dapat...aku siap suh Najwa tunggu...hampeh je...rupa2nya seminggu jugak..Maknanya aku miss konsert AF 2hb hari tu...rasa macam aku nak sebat aje kaki budak pompuan astro tu.. Berani dia tipu aku!! Akibatnya tak dapat jugak lah aku nak buat suprise kat hubby aku...
Eh, cina astro tu baru call, katanya on the way ke rumah aku..heheh!!
OK la, jumpa lagii..

2 comments:

Akuro ® said...

Setuju sgtla Kak Awa psl FO3 tu. Mmg the very xsesuai. Si Yanie lg la suara xsedap. Sedap lg suara Biella dan Alynn tuh. Tah² depa ni bagai nk rak kut undi diri sndiri. Nyampah tol Akuro tgk Yanie dan FO3..!! Cian gak kt Fahmi+Dewi. Suara depa best..

PertMuffin said...

itu la pasal dik non...memang hot btul tgk result mentor tu semalam.. rasanya ramai jugak yg tak puas ati sbb siang tadi masa MHI si abby fana dengan ally iskandar pun ada bagi komen yang ala2 tak puas ati..tapi takde le diorang tunjukkan sangat...