May 27, 2004

Kisah aku dan lagu..

Sheila On 7 - Berhenti Berharap

aku tak percaya lagi akan apa yg kau beri

aku terdampar disini tersudut menunggu mati

aku tak percaya lagi akan guna matahari

yg dulu mampu terangi sudut gelap hati ini

aku berhenti berharap dan menunggu datang gelap

sampai nanti suatu saat tak ada cinta kudapat

mengapa ada derita bila bahagia tercipta

mengapa ada sang hitam bila putih menyenangkan...

reff::

aku pulang...... tanpa dendam...........

kuterima........ kekalahanku..........

aku pulang........ tanpa dendam.........

kusalutkan......... kemenanganmu..........

kau ajarkan aku bahagia kau ajarakan aku derita

kau tunjukan aku bahagia kau tunjukan aku derita

kau berikan aku bahagia kau berikan aku derita....



Pertama kalinya saya mendengar lagu ini ialah beberapa hari lepas iaitu sewaktu promosi tv slot sinetron TV3 samarinda, Sephia. Hmmm...mungkin anda berpendapat saya agak ketinggalan zaman kerana menyatakan baru kali pertama mendengar alunan lagu ini. Sesungguhnya saya bukanlah seorang fan Sheila On7. Walaupun saya sangat gemarkan lagu2 karyawan Indonesia, namun saya belum habis mengkaji kesemuanya. Saya akui yang karya 'berhenti berharap' ini memang benar-benar indah melodinya. Kali pertama mendengar alunan lagu ini saya terpaku, saya merasa belakang tengkuk saya seperti ditekan dengan paku payung. Saya terdiam kemudian mengangguk dan menggeleng beberapa kali tanpa mengerdipkan mata. Biskut yang saya sedang cicah ke dalam air milo pemberian ibu saya sudah kembang dan akhirnya tenggelam ke dasar tanpa saya sedari. Saya hanya kembali kealam nyata setelah merasa sakit akibat tergigit jari saya sendiri yang saya sangkakan biskut craker pingpong. Waktu itu saya terasa sangat cintakan saudara Eross. Memang dia seorang lelaki yang hebat walaupun wajahnya mirip 'tukang pecah rumah' (Maaf peminat2 Eross!)... Saya rasa sangat tersentuh dengan lagu itu. Nampaknya karya Eross memang menghantui saya dengan alunan piano dan dimantapkan lagi dengan suara lemak sengau Duta Akhdiat Modjo. Malam itu saya langsung tak dapat tidur kerana sibuk memikirkan melodi 'berhenti berharap' yang dimainkan secara instrumental dengan menggunakan keyboard. Nyaring dan benar-benar menghantui.
2 episod pertama drama Sephia juga benar2 memberi kesan dalam hidup saya beberapa hari ini. Saya sibuk memikirkan, mengapakah wanita cantik itu tergamak membuang anaknya yang baru dilahirkan? siapakah bayi malang yang dibuang oleh ibu kandungnya sendiri? benarkah lelaki tidak akan menduakan isterinya walaupun benar2 ada peluang untuk melakukannya?
Saya cukup terharu dan sangat tersentuh bila mengenang semula dialog si adik yang bertanyakan kepada abangnya tentang adakah kita akan ke syurga setelah mati. Saya cukup sedih bila si ibu seakan berat hati untuk pergi dan terdengar pula suara anaknya memanggil sedangkan si anak sedang tidur kerana pening. Saya juga hampir menangis saat si ayah memberikan nasihat terakhir kepada si anak kerana diri sendiri seakan merasakan yang dirinya tidak mungkin lagi dapat menjaga dan membesarkan anaknya. Dan...dan...
Ah! nampaknya saya terlalu banyak menonton drama bersiri! tak mahu bercakap tentang hal ini lagi kerana saya ianya akan lebih menganggu emosi saya.

No comments: